Nie pozwól, aby Twoja największa inwestycja odeszła do konkurencji

Nie pozwól, aby Twoja największa inwestycja odeszła do konkurencji

Pracownicy są Twoim największym atutem. Nie trać ich, wzmacniając konkurencję.

Rozstania nigdy nie są łatwe. Tak samo gdy Twój TOP pracownik Cię opuszcza, Twoja firma cierpi. To rozstanie staje się jeszcze trudniejsze gdy okazuje się, że odchodzi do konkurencji.

Pozytywnym aspektem tego wyzwania jest fakt, iż skoro konkurencja widzi wartość wśród Twoich pracowników, to znaczy że robisz coś dobrze. Musisz jedynie zastanowić się co zrobić, aby zatrzymać pracowników u siebie, pomimo kuszących ofert z zewnątrz.

Wyłoń swoich TOP zawodników.

Jednym z powodów, dla których Michael Jordan jest uznawany za najlepszego koszykarza wszech czasów, jest jego brak strachu w momentach kryzysu. Zwycięzcy czekają na podanie piłki w kryzysowej sytuacji. Twoi najlepsi specjaliści będą mieli tą samą mentalność. Są to pracownicy, którzy czekają na wyzwanie i których działania często przekraczają oczekiwania.

Istnieje wiele sposobów na to, aby określić kto jest „Michaelem Jordanem” w Twoim zespole.

Zacznij od znalezienia najlepszego sposobu na pomiar wydajności Twoich pracowników. Dzięki temu będziesz w stanie wyznaczać cele oraz określać oczekiwania. Jest to szczególnie ważne w przypadku nowych pracowników. Te informacje pozwolą Ci przygotować dla nich jasną informację zwrotną i zapewnić ich, że to co robią idzie we właściwym kierunku.

Skorzystaj z wyników tej oceny, aby określić w jakich aspektach pracownicy wykazują się ponadprzeciętną wydajnością (czyli gdzie starają się bardziej) oraz jakie są ich słabości (co idzie im gorzej).
Poszukaj również informacji w danych historycznych. Dzięki temu będziesz w stanie określić, którzy pracownicy cały czas się doskonalą.

Najlepsi pracownicy chcą cały czas podnosić swoje kompetencje oraz rozwijać umiejętności. Znajdź kogoś odpowiedniego lub sam stań się mentorem od zadawania pytań oraz otrzymywania wiedzy.

Stwórz pracownikom możliwość poprowadzenia nowego projektu, zachęć ich do uczęszczania na dodatkowe zajęcia, seminaria, sympozja, konferencje czy targi. Są to realne sposoby na to, aby Twoi pracownicy poszerzali swoją wiedzę oraz zdobywali niezwykle cenne doświadczenia.

Jedną z możliwości odfiltrowania pracowników jest pozwolenie tym, którzy tak naprawdę nie chcą już pracować, na swobodne odejście z pracy. Niektóre firmy oferują swoim niezadowolonym pracownikom „premię za odejście z pracy”. Pozwala to pozbyć się w szybkim czasie pracowników, którzy szerzą swoje niezadowolenie wśród innych, co niejednokrotnie przekłada się na zysk firmy, a przede wszystkim na panującą w niej atmosferę.

Takie podejście opiera się na filozofii, która mówi że poczucie szczęścia i spełnienia pracowników jest w silnej korelacji z sukcesem firmy.

Stwórz elastyczne miejsce pracy.

Twoi pracownicy, tak jak Ty, są ludźmi. Poza pracą mają również rodziny i życie prywatne. Możliwość elastycznego planowania pracy będzie naprawdę dobrym sposobem na zachowanie w Twojej organizacji niejednego talentu.

Polityka, która pozwoli Twoim pracownikom na pracę zdalną, da im możliwość nie tylko odpocząć od pracy w biurze, ale także pozwoli zarówno im jak i Tobie na oszczędność czasu i pieniędzy.

Możliwość pracy zdalnej (tzw. Telepracy) może być ogromną zachętą dla pracownika do zostania w Twojej firmie.

Telepraca (praca zdalna) – forma organizacji pracy polegająca na świadczeniu pracy poza jednostką organizacyjną pracodawcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Sprawdzaj konkurencję.

Na pewno znasz stare powiedzenie „Przyjaciół trzymaj blisko, ale wrogów jeszcze bliżej”. Mając baczne oko na działania konkurencji będziesz miał przewagę w zakresie utrzymania i rekrutacji najlepszych pracowników.

Korzystaj z serwisów internetowych takich jak LinkedIn, aby dowiedzieć się jak wypadasz na tle konkurencji w zakresie oferowanych pracownikom benefitów pozapłacowych, dodatkowych korzyści czy kultury organizacyjnej. Jeżeli te kryteria kształtują się na podobnym poziomie lub jesteś w stanie je pokonać, to zwiększasz swoje szanse na przyciągnięcie i utrzymanie talentów.

Jasno komunikuj.

Weź pod uwagę i doceń osiągnięcia swoich pracowników. Jednym z najprostszych sposobów na utrzymanie poziomu motywacji na odpowiednim poziomie, jest przekonanie ich, że ich osiągnięcia zostały zauważone. Nie czekaj z tą informacją na coroczne spotkanie podsumowujące.

Rozważ przeprowadzenie ankiety wśród zatrudnionych osób, mającej na celu określenie w jaki sposób chcą być nagradzani. Może wystarczy zwykłe poklepanie po plecach lub uścisk dłoni? Możesz być zaskoczony, że najprostsze metody są najskuteczniejsze. Okazjonalna forma wyrażania uznania może być tym wszystkim, czego potrzebuje Twój pracownik do utrzymania swojej motywacji na wysokim poziomie.

Odpowiednio wynagradzaj.

Premie za uzyskane wyniki są powszechne w sporcie zawodowym. Na pewno słyszałeś o wielo milionowych premiach dla zawodników za udane zawody. Całkiem możliwe, że nie masz wolnych paru milionów na wyższe premie dla pracowników, ale na pewno możesz znaleźć lepszy sposób na korzystniejsze wynagradzanie ich wysokiej wydajności.

Rozważ wypłaty zależne od wyników, które pozwolą Twoim pracownikom zarabiać więcej. Niezależnie od wszelkich teorii, czy jest ktoś, kto nie chce zarabiać więcej? Największym plusem tego rozwiązania jest fakt, że do jego wprowadzenia nie potrzebujesz dodatkowej gotówki z budżetu. To właśnie pracownicy Ci ją przyniosą.

Poza standardową już opieką medyczną, szukaj sposobów na zaoferowanie Twoim pracownikom czegoś więcej. Pomyśl o akcjach giełdowych, planach emerytalnych itp.

Jeżeli prowadzisz firmę w centrum miasta, gdzie większość pracowników dojeżdża komunikacją miejską, zastanów się jak pomóc dojeżdżającym z okolicznych miejscowości.

W innym przypadku, w ramach nagrody zaproponuj np. dłuższy czas na urlop lub rozważ pomoc w postaci pakietów edukacyjnych, dzięki którym Twoi pracownicy będą mogli rozwijać swoje umiejętności.

Zapewnij odpowiednie udogodnienia w miejscu pracy.

Proste subtelności, takie jak darmowa kawa w miejscu pracy, może nie są czynnikami rewolucyjnie zwiększającymi zadowolenie i produktywność. Jednak w rzeczywistości dwóch na pięciu pracowników uważa, że są mniej wydajni bez kawy. Wniosek nasuwa się sam.
Zastanów się również jak wygląda ich miejsce pracy. Czy mają zapewniony odpowiedni komfort? Czy mogą łatwo komunikować się ze swoimi współpracownikami? Czy istnieją jakieś narzędzia, sprzęt, programy czy inne zasoby, które mogłyby uczynić ich pracę łatwiejszą?
Te z pozoru proste gesty mogą pomóc wygrać lojalność Twoich pracowników.

Unikaj nowych tytułów stanowisk.

Niektórzy pracodawcy uważają, że zmiana nazwy stanowiska to najtańszy sposób na zatrzymanie pracowników i wzrost morale. Okazuje się, że prawie połowa pracodawców zwykle zatrudnia kandydatów, których wcześniejsze stanowisko pracy nazywało się dokładnie tak samo jak to, na które aplikują.
Dając swoim pracownikom powszechne, nowoczesne tytuły stanowisk pracy, czynisz ich łatwym celem dla rekruterów z konkurencyjnych firm. Niektóre firmy idą tak daleko, że całkowicie rezygnują z używania nazw stanowisk.


Uważaj!

O ile zabieg NIE dopasowywania nazwy stanowisk do realiów rynkowych może utrudnić konkurencji podebranie Ci pracowników, to większość pracowników może nie być zadowolonych z tego pomysłu.

Dlatego zanim zdecydujesz się zrezygnować z używania powszechnych tytułów stanowisk, porozmawiaj o tym ze swoimi pracownikami i rozważ WSZYSTKIE za i przeciw.


Rozważ klauzule o zachowaniu poufności i zakazie konkurencji.

Jeżeli Twoi pracownicy mają dostęp do wrażliwych i poufnych informacji, ich odejście może prowadzić do szkodliwych następstw. Jeżeli uważasz, że taki problem może wystąpić, to umowa o zakazie konkurencji może go rozwiązać.

Pamiętaj jednak, że taka umowa może odstraszyć potencjalnych wartościowych pracowników. Mogą czuć się nią zaszczuci. Dlatego pamiętaj, aby wprowadzać ją rzeczywiście w warunkach pracy z poufnymi informacjami a nie z ogólnodostępnymi, tak po prostu na wszelki wypadek.

Pamiętaj o „Exit Interview”.

Exit Interview to spotkanie odchodzącego z pracy (z własnej woli) pracownika, z przedstawicielem działu HR lub managerem działu, w którym ten pracownik pracował.

Niestety jeszcze wciąż niewielu pracodawców korzysta z możliwości jakie daje exit interview. Jest to często jedyna okazja do tego, aby uzyskać od odchodzącego pracownika szczerych odpowiedzi na pytania dotyczące jego odejścia z pracy. Możesz dowiedzieć się wtedy co zaważyło na tym, że zdecydował się zgodzić na ofertę konkurencji, dzięki czemu będziesz w stanie zapobiec odejściu kolejnych pracowników.

Daj odchodzącemu pracownikowi jasno do zrozumienia, że podczas tej rozmowy jesteś po to, aby wysłuchać jego doświadczeń uczuć czy sądów. Zapewnij mu, że jego opinie nie niosą za sobą żadnych konsekwencji. Unikaj obrony, nawet jeśli słyszysz coś z czym się nie zgadzasz. W końcu to właśnie ten pracownik robi Ci wielką przysługę udzielając Ci tych informacji.

Nie pal za sobą mostów.

Bardzo łatwo o żal do pracownika w momencie gdy dowiadujesz się, że chce odejść z Twojej firmy. Pamiętaj jednak, aby jego odejście było w miarę możliwości pozytywnym wydarzeniem. Skup się na tym, jaki był jego wkład w rozwój Twojej organizacji oraz jakie cele udało mu się osiągnąć. Zachęć go do tego, by raz na jakiś czas dał znać co u niego.

Pamiętaj, że zawsze istnieje szansa, że były pracownik będzie chciał wrócić do Twojej firmy w przyszłości np. jako bardziej wykwalifikowany. Ponadto, nie chcesz niezadowolonych byłych pracowników, którzy rozprzestrzeniają negatywne opinie o Twojej firmie, które mogą trafić do potencjalnych nowych kandydatów.

Jeżeli chciałbyś coś dodać w tym temacie, zapraszam Cię do zostawienia komentarza.

Styczeń 23, 2017

0 responses on "Nie pozwól, aby Twoja największa inwestycja odeszła do konkurencji"

Dodaj komentarz

© 2018 Cezary Fior. Wszelkie prawa zastrzeżone.